Lemmikkieläintarvikkeiden kuluttajakysyntä on kasvanut vakaasti jo kolme vuosikymmentä. Kysynnän kasvun taustalla on lemmikkieläinten määrän kasvu sekä viimeaikoina kasvanut keskimääräinen lemmikkikohtainen kulutus. Tällä hetkellä lemmikkieläimien ravintoon, tarvikkeisiin ja hyvinvointiin kulutetaan pohjoismaissa yli 2,5 miljardia euroa vuosittain. Perinteisesti markkinat ovat kuitenkin olleet hyvin hajaantuneet ja vähittäismyynnin kehitystaso alhainen.

 

Musti ja Mirri on lemmikkieläintuotteiden johtava kauppaketju Pohjoismaissa. Kun Vaaka Partners tuli yhtiön omistajaksi vuonna 2010, sen liikevaihto oli 25 miljoonaa euroa ja sillä oli Suomessa 90 myymälää. Tällä hetkellä yhtiöllä on myymälöitä Suomen lisäksi Ruotsissa ja Norjassa. Lisäksi sillä on vahvat digitaaliset myyntikanavat ja sen liikevaihto ylittää 200 miljoonaa euroa.

 

Vaaka Partners sijoitti yhtiöön kesäkuussa 2010 yhtiön perustajan Matti Varpulan jäädessä ansaitulle eläkkeelle. Hän oli perustanut markkinoiden johtavan lemmikkieläintarvikeketjun yli 22 vuotta aikaisemmin. Aluksi yhtiölle luotiin käytännöllisesti katsoen kaikki liiketoiminta-alueet kattava uusi strategia. Strategia luotiin yhteistyössä uuden toimitusjohtaja Mika Sutisen, Vaaka Partnersin ammattilaisten ja Vaaka Partnersin neuvonantajien kanssa.

 

Strategian ensimmäisenä teemana oli viedä Musti ja Mirri ketjuna samanlaiselle konseptoidulle tasolle kuin esimerkiksi parhaat muoti- ja elektroniikkaketjut. Suunnitelmat vietiin täytäntöön ennakoitua nopeammin ja vuonna 2012 käynnistettiin strategian toinen teema laajentumalla Ruotsiin 10 liikkeen Grizzly Zoo -ketjun hankkimisen myötä.

 

Vaaka Partnersin sekä Musti ja Mirrin yhteinen tarina saavutti ensimmäisen virstanpylväänsä joulukuussa 2014. Yhtiön kolminkertaistettua liikevaihtonsa ja viisinkertaistettua voittonsa pääomasijoittaja EQT:n rahasto osti yhtiöstä enemmistöosuuden. Vaaka Partners jatkaa kuitenkin vähemmistöomistajana, sillä jaamme EQT:n kanssa samanlaiset ajatukset Musti ja Mirrin seuraavista kehitysaskeleista. Suuria askeleita onkin jo otettu, sillä Musti ja Mirri on hankkinut kilpailevat ruotsalaiset Djurmagazinet-, Arken Zoo- ja Djurkompaniet-ketjut ja laajeni lokakuussa 2016 Norjaan. Yhtiö onkin jo neljänneksi suurin toimija alallaan Euroopassa.

Yhtiön nimi

Musti ja Mirri

Sijoitushetki

6/2010

Osittainen irtautuminen

12/2014

Liikevaihto

170 MEUR (2017)

Diilitiimi

Panu Vuorela, Juha Peltola